27/08/2010


Dasar Indon Tak Sedar Diri!!

aku mmg rasa terbakar jugak la bile tgk jalur gemilang dibakar. Ini bukan kali pertama diorang buat mcm ni. sebelum ni pun dah buat jugak. Ni buat lagi. walaupun diorang dah buat perkara takde tamadun mcm ni, pernah tak rakyat malaysia bakar bendera Indonesia? langsung tak pernah. mmg tak hairan la sebab rakyat malaysia lebih bertamadun berbanding diorang!

Ini bukan soal semangat nasionalisma tinggi atau tak, tapi melibatkan tinggi atau rendah taraf pemikiran sesuatu rakyat tu. perlu ke bende yang remeh temeh, bende yang boleh dibawa ke meja rundingan, bende yang boleh dibincang secara baik, diakhiri dgn tindakan mcm ni? Inilah yang membezakan rakyat malaysia dgn indonesia sbb rakyat malaysia lebih rasional dan bertamadun. bagi rakyat malaysia, tak perlu lah dibakar balik bendera Indonesia sebab perbuatan orang takde akal dan tamadun ni takkan menyelesaikan masalah tapi akan memburukkan lagi keadaan. Agak2nya mcm mana reaksi diorang kalo rakyat malaysia bakar bendera indonesia ea? Silap2, mau kene bom kedutaan malaysia tu.

Bila nak lagu/movie/drama Indon nak masuk malaysia, punyelah baik. Tau pulak cakap pasal, semangat serumpun. Tapi bila lagu/movie/drama malaysia nak masuk indon, punye lah susah payah. aku pun tak paham nape orang tergila2 sgt hasil seni diorang yang tak seberapa. kalo stakat drama indon umpan awek2 cun, kat malaysia ada byk jugak la awek2 cun. Sekat je terus diorang baru berkarya kat malaysia ni.

Kes PATI lagi la. mmg dasar tak sedar diri. Sibuk2 datang malaysia. lepas tu buat masalah, jenayah. Ada ke rakyat malaysia terhegeh2 naik tongkang pecah nak masuk indon? ada ke? Dah la orang bagi peluang datang negara ni buat duit. lepas tu tak sedar diri nak bakar2 bendera malaysia plak. Dasar takde otak. lain kali nampak diorang nak datang malaysia secara haram ni, tembak je. Abes citer. takde la nak menghabiskan duit kerajaan malaysia nak hantar diorang balik.

Dulu masa tsunami kat acheh, sapa yang paling byk bagi bantuan kemanusiaan kalo tak malaysia? Bukan nak mengungkit, tapi sedar2 dan paham2 la sendiri. ini ke balasannya? Bende yang remeh temeh, bende yang kecik, tak memudaratkan pun. masa acheh dilanda tsunami, mcm2 tabung bantuan ditubuhkan nak tolong diorang. siap offer nak bina balik acheh. Lain kali kalo diorang kene lagi bencana, buat bodo je. tak payah la baik sgt nak tolong2. Diorang bukan kenang budi. Dasar tak sedar diri!

Bila bercakap tentang bende yang advantage kat diorang, tau plak nak cakap pasal semangat serumpun. Bila buat silap sket je, terus nak mengamuk. Walaupun kerajaan indonesia cover, perbuatan diorang tu tak mewakili, pendirian kerajaan indonesia, tapi perbuatan tak bertamadun ni mmg dah melampaui batas dan mmg tak bleh diterima sama sekali, terutamanya rakyat malaysia yang dah byk menabur jasa kat indonesia. Sebab tulah aku cakap, dasar tak sedar diri diorang ni.

Current mood: lapar
listen to: Sinar fm
after this: makan murtabak

0 comments:

Post a Comment

Dah baca tu, komen la sikit. Hehe

Random Post

Popular Posts

My Blog List

Followers