05/09/2010

Ayam golek adalah salah satu makanan yang popular di bazar ramadhan. Pergi je la mane2 bazar. mesti ada at least satu gerai akan jual ayam golek. Tapi sebenarnya, seumur hidup, aku mmg tak pernah beli pun ayam golek. hehe

Cuma semalam masa aku g kat bazar Bandar Baru Bangi (PKNS), aku tgk ada satu gerai ayam golek tu, orang beratur punyalah panjang. aku pun usha2 la sket bape harga ayam tu. Ayam separuh RM 7. Ayam seekor RM 14. Tak sangka plak harga ayam golek semurah mcm tu.

Kalo tak silap aku, harga ayam mentah kat pasar seekor dalam RM 15~16. Mcm mana pulak, ayam yang dah siap masak boleh dijual lagi murah berbanding ayam mentah? Mungkin peniaga ayam golek tu membeli secara borong maka dapat harga murah. Aku tak tau bape harga kalo beli borong, tapi aku rasa takkan bawah daripada RM10.

Katalah ayam borong, RM 10. Then campur dgn harga bahan2 lain, arang, upah pekerja, petrol, sewa bazar dsb. Kalo jual RM15 mana bleh untung. Kalo untung, pun sikit sgt. Mana ada orang berniaga tak nak untung?

Ok, katalah ayam borong seekor bawah RM 10. tapi kat pasar dijual RM 14~Rm 15. byk jugak profit penjual ayam mentah ni jugak ye. Hmm satu lagi, even ada harga kawalan pun, aku tak pernah jumpe lagi la peniaga yang jual pada harga kawalan. mesti ada lebih 30 sen or 50 sen. Skang ni takde harga kawalan, lagi la mencanak naik.

Anyway, ayam golek mmg sedap. hehe

Current mood: kenyang. baru lepas sahur.
after this: another post
Listen to: sinar fm

2 comments:

  1. agak2 aym golek murah sbb dia gne aym pencen x?

    ReplyDelete
  2. mungkin la. sebab ayam dara sume dah kene kukus. hehe

    ReplyDelete

Dah baca tu, komen la sikit. Hehe