23/07/2014

Ok, 1st skali, aku mmg x trust dgn pembelian online ni. Aku stick pada old fashion way punye pembelian, pergi kedai, tgk sendiri, pegang2, cek2, bayar and blah.

Punca asalnya ialah dulu aku takde credit card n online banking. Sbb tu aku x suka. Tapi nasib baik lepas aku dah ada credit card n online banking, aku telah didedahkan dgn penipuan kes online ni. Haha.

Sekarang ni aku terjebak secara tak sengaja dengan pembelian online ni. Puncanya ialah bila aku frust HTC One punye aksesori kt Malaysia ni sgt rare. Susah nak jumpa dan membe aku syorkan beli kt ebay. Die yg bagi cadangan jgm beli kt mudah.my. Banyak scammer. Drpd beli kat mudah, baik contact orang tu, cek barang n COD. Tp jgn byr online. Ok, sebenarnya aku pernah beli kt mudah. Tp sume COD. No online transaction.

Ikut history, 1st barang online aku beli ialah novel daripada BukuFixi. Tu mmg confident bli sbb drpd original website. Tp kalo ikut btol2 online kedai punye ialah Ebay dan barang pertama aku beli ialah casing HTC One. Sejak drpd itu, aku mula terjebak dgn Ebay.

Kt Ebay ni kelebihan die ialah, byk barang yg x jual kat Malaysia ada kt situ. Then ada certain harga tu, lagi murah drpd yg jual kt malaysia. Cuma kene tunggu posting jela lama. So far pembelian aku kt ebay sume aksesori phone dan bawah RM30. Kalau kene tipu pn xde la ralit sgt. Setakat ni sume barang yg aku beli, smpi ke tangan aku. Sebab setiap penjual ada reliable rating. Bleh decide sama ada diorg jujur ke tak.

Aku cuba gak nk beli beberapa baju, sweater, seluar kt online. Tapi still x berani sbb takut sampai2 kang x kene saiz. Rugi plak. Baru2 ni pn wife aku beli baju raya kt Lazada, bila sampai umah, baju tu besar. Haha.

Cuma kalo nak beli kt ebay kene ada credit card or paypal account ye.

P/s: bleh rambang mata woo usha barang kt ebay. Beli plak dgn credit card. Kene ada self control yg kuat. Haha

0 comments:

Post a Comment

Dah baca tu, komen la sikit. Hehe

Random Post

Popular Posts

My Blog List

Followers