13/10/2014

Car baby seat ni sbnrnya bukan la bidang aku. Senang citer bukan main concern bila cakap pasal kereta. Kebetulan, masa aku drive Ford Fiesta aritu, aku terbaca la manual user. Nak cari spec engine sebab Fiesta ni UK spec. Engine 1.25cc Zetec. Spec Malaysia guna 1.6 Duratec. Yang latest EcoBoost. Tak banyak info pasal Zetec ni kt internet n takde marking pada kereta. Malangnya dalam user manual tu pn xde mention spec engine n transmission. Damn.

Dalam selak2 tu, aku terjumpa section pasal baby car seat. Baca2 la sket n aku rasa menarik sket utk dikongsikan di sini. Sbb rata2 user kt Malaysia ni termasuk member2 n kenalan aku yg letak car baby seat kt seat depan. Simple reason utk safety n senang nk monitor. Cuma aku x pasti sama ada parents ni baca manual or tak utk pastikan yg car baby seat ni selamat utk diletak di seat depan atau tak.

Aku bukan la expert pasal car baby seat ni, cuma based drpd info drpd user manual tu, baby seat ni rupanya ada standard die. Ada jenis yg boleh diletakkan kt seat depan, ada yang tak. Main reason die of coz, airbag. Sbb setau aku la, crash standard tak gunakan car baby seat mahupun kt depan or blakang. Maybe ada, mungkin company yg buat airbag ni request n aku sure harga die mesti mahal.

Reason die tak bagi letak kt depan ialah dikhuatiri bila airbag meletup masa eksiden akan mencederakan bayi. Sapa yang penah rasa airbag meletup tau la. Boleh tahan jugak la sakit die. Unless car baby seat tu ada mention yg design diorg selamat utk di depan, ok, no hal. Kalo tak, better letak belakang. Sebab tu pape hal, baca manual dulu.

Satu lagi cuba2 la tgk kt seat korg, ada tak tag ISOFIX. Tag ni menunjukkan seat tersebut selamat utk diletakkan baby seat. Mostly seat belakang mmg ada. Tapi kalo seat depan korg ada, ok, baru bleh letak. Kalo tak, better letak belakang.

Bende2 ni safety ni, masa kita selamat, kita akan pandang remeh dan ambil sambil lewa, cuma the moment impak perlanggaran berlaku, baru korg akan sedar kepentingan safety. Tapi masa tu mungkin dah terlambat kot. Sebab tu kereta jimat minyak lagi laku berbanding kereta safety di Malaysia. Yang paling penting jimat minyak.

Rasanya kebanyakan parents GenY ni jenis educated. So diharapkan tak abaikan bende2 knowledge mcm ni. Untuk lebih tahu, sila google sendiri.

P/s: Nyawa hanya satu dan tiada spare part utk tubuh badan kita.

6 comments:

  1. oo..baru tahu ape itu isofix.. kalau mcm tu kete mhal je dilengkapi dgn isofix.. kalau kete vivah ade ke? hehe

    ReplyDelete
  2. Kalau tak silap hanya kereta keluaran 2011 ke atas je yang start ada isofix kt malaysia ni, Viva takde rasanya. Kalo tak ada label or tag isofix tu maknanya takde la tu. Kalau ada mesti nampak. Viva pun tak tau berapa rating safety dia. Tapi bila tengok masa eksiden dasyat jugak.

    ReplyDelete
  3. Seat myvi lama boleh modified jd isofix x....

    ReplyDelete
  4. Tak sure bro. Kene tanya orang Perodua.

    ReplyDelete
  5. So baby seat x leh ltk dpn sbb ade airbag. Kete aku tade airbag dan isofix jd mcm ne?

    ReplyDelete

Dah baca tu, komen la sikit. Hehe