08/04/2016

Dulu ada la sorg engineer fresh grad buat luahan hati ke hati masa kitorang buat test drive. Bese la fresh grad, nk transform dr alam student yg bajet hipster ke zaman working adult yg boring memang bukn mudah.

Macam2 la citer die luahkan. Citer yg bg aku remeh temeh sebenarnya. Tapi bese la mentaliti fresh grad ni tisu lagi. Dulu aku pn pernah gak alami bende2 tu. Mujurlah skang hati aku dah macam kayu jati. Setakat bende remeh mcm tu aku just cakap, 'pergi mam' or 'die you cocroaches'.

So lepas die dah kool, aku pun tanya, "pernah dengar tak kisah tentang telur, kentang dan kopi".

Of coz la die cakap tak sebab fresh grad ni asyik dengan hipster poyo. Mana nak amik serius pasal kehidupan ni. Gila2 remaja la sangat.

Aku pn bajet mcm cendekiawan dan bercerita:

Ada sebiji telur, kentang dan sesudu kopi dimasukkan ke dalam periuk yang berisi air panas. Kemudian dibiarkan selama 20min. Then aku tanya dia, apa yang terjadi pada semua bahan tadi? Dengan piece of cake die jawab, telur jadi keras, kentang jadi lembut, kopi dpt tukar kaler air tu.

Aku tanye lagi, ko ni jenis yg mana? Telur, kentang or kopi. Mula2 die blur. Tapi lepas 5 saat baru die dpt tangkap. Lambt betul.

Aku cakap kt die, bila berdepan dengn kesukaran, ko jadi makin keras maknanya ko ni jenis telur. Keras ni mean jadi lebih kuat la sebab telur kan cayaq sebelum kene rebus. Kalo ko jenis kentang, ko ni makin lemah. Hati tisu. Paling power kalo ko jenis kopi sebab bleh tukat environment terus. Besenye ni bos la. Sebab die ada power.

Sebelum bertukar topik perbualan, aku sempat cakap satu Bruce Lee punye quote 'bila berdepan dengan kesukaran, jangan berdoa utk kurangkan kesukaran tapi berdoa untuk ditambahkan kekuatan'.

Last but not least, 'kalau kita tak pernah berdepan dengan masalah, maknanya kita tak kan pernah maju'. Malique pun cakap dlm lagu mantera beradu 'risau perkara temeh kita takkan maju'. Tapi tula masalah meleis. Tu yg setiap kali pilihanraya kene kencing.

So korg jenis mana? Telur, kentang or kopi?

Akhir kata, hipster bana.

0 comments:

Post a Comment

Dah baca tu, komen la sikit. Hehe

Random Post

Popular Posts

My Blog List

Followers