18/09/2017

Pernah tak korang alami situasi di mana kereta korang kerap overheat? Bila isi air (coolant) lepas 2 or 3 hari mesti kering balik. Kering kontang langsung takde air.

Secara logiknya mesti korang suspek ada bocor kat mana- mana. Tapi lepas dah tukar hose dan cek radiator meman kompom da xde bocor. Tapi air still tetap kering. Hilang tau pergi mana.

Jika anda kerap alami situasi seperti ini ada kemungkinan radiator cap anda dah rosak atau kong.



Kes aku:
Aku beli Viva 2nd hand. Masa beli tak cukup bijaksana lagi. X beberapa reti nak cek kereta. Lepas pergi beberapa bengkel dan cek saman baru tau yang kereta ni pernah eksiden agak teruk jugak.

Masa baru beli tu, engine asik overheat. Kereta ni wife aku guna untuk pergi kerja. Ada sekali overheat kt depan istana. Bayangkan waktu peak hours kereta tgh banyak.

Dah beberapa kali keluat masuk bengkel. Kipas da tukar, hose da tukar, radiator dah cek memang tak bocor. Tapi air still tetap kering. Lepas topup, 3 or 4 hari mesti kering balik. Nk kata bocor, xde pulak tgk air menitik bawah kete. Kering je selalu. 

Ada sekali tu masa nak jalan raya, kereta overheat. Terpaksa park tepi jalan pastu topup air. Bila da boleh jalan aku terus pergi ke bengkel berhampiran. Aku pn citer la kt brader bengkel tu yg aku da tukar sume.

Die terus tgk kt radiator cap. Die syak radiator cap da rosak. Kebetulan masa raya tu kedai banyak tutup, stok plak die takde. Die bg radiator cap kelisa dia sebab kete tu kete belasahan je. Raya x pkai. Condition radiator cap tu xde la perfect tp better drpd yg aku punya.

Lepas tu tu, overheat da tak kerap berlaku. Kalo dulu setiap minggu, skang sebulan sekali je. So maybe betol la kot sebab radiator cap. Brader dah suh  beli baru tapi aku lupa.

Bila aku da beli yang baru, topup balik coolant. Alhamdulillah sampai skang da sebulan lebih da takde overheat. Cek coolant dalam tank pun still byk lagi. Dulu asyik kurang je. 

Radiator cap ni function dia utk bg pressure dalam sistem cooling utk tingkatkan takat didih air. Dlm normal atmosphere takat didih air 100degC. Dlm sistem yg higher pressure takat didih tu up sket kepada 125degC (lebih kurang). So air tu still x jadi wap lepas 100degC. Still dlm bentuk cecair dan bleh absorb heat dari engine.

So bile pressure radiator cap x cukup, takat didih tak tinggi, air tu akan jadi wap. Tu yg asik kene topup air.

Pape pun, overheat ni sbnrnya banyak root cause. Kene cek btol2. Radiator cap ni bleh jadi salah satu diagnostic. Make sure guna radiator cap yg ikut spec. Kat market bese ada 0.9, 1.1, 1.5. Utk kereta yg normal performance besenye selalu pakai 1.1. Utk confirmation sila refer user manual kete korg.

Good luck.

0 comments:

Post a Comment

Dah baca tu, komen la sikit. Hehe