05 Ogos 2023

 


Minggu ni aku tak balik rumah. Next week baru balik sebab PRN. Kebetulan memang kene dengan jadual aku yang balik 2 minggu sekali. As usual, malam weekend aku akan ke Starbucks. Saja nak dapatkan suasana dan feel bersosial. Minggu ni membe aku da bawak wife dia stay SP, jadi aku kembali kepada bujang mode. Nak pergi makan kedai-kedai hipster pun takde mood sebab sorang-sorang.

Ya, aku memang dah ada reserve budget untuk Starbucks. Aku takdelah kaya mana, cuma aku tak pakai kereta mahal. Kereta yang ikut kemampuan. Lebihan duit tu boleh la reserve untuk budget leisure dan entertainment terutamanya coffee lover macam aku. Aku sebenarnya suka jugak coffee Zus. Bagi aku taste dia setanding SB tapi separuh harga. Tapi lokasi Zus kat SP ni tak beberapa menarik. Vibe dia pun tak beberapa kedai coffee macam SB or CB.

August ni merupakan bulan ke-6 aku kat SP dan company baru. Pejam celik dah 6 bulan. Aku memang dah set mind aku yang journey selepas chapter Proton ni akan tough. Yup, 6 bulan ni penuh dengan cabaran. Betul-betul menganggu life aku yang selama ni selesa kt Proton. Tapi demi survival kene hadap juga. Kalau tak take new challenge, akan stay kt takuk lama dan forever blame orang lain. Aku sangat agree dengan terms "Hidup Ini Adalah Pilihan". Pilihan sudah dibuat, maka, ianya perlu dihadapai.

 "You already made a choice. That's why you are here. Now it's your time to understand the choice you made"

Dalam masa 6 bulan ni, ada suka dan duka. Normal la kehidupan. Cuma secara keseluruhannya aku memang tak beberapa happy. So adakah aku dah silap buat pilihan? Itu bergantung kepada perspektif. 

"It's either you win or you learn". 

Masih tak menjawab, adakah aku dah buat pilihan yang salah? Soalan ni sebenarnya terlalu sukar untuk dijawab sebab siapa yang boleh judge sama ada ianya pilihan ni betul atau salah? Adakah keputusan untuk ambil cabaran baru ni adalah satu keputusan yang salah? Bagaimana pula kalau aku pilih untuk stay di takuk yang lama? Adakah itu juga satu pilihan yang betul atau salah? Takde orang boleh jawab atau judge termasuk diri aku sendiri.

Kita sebenarnya memang takkan tahu apa yang berlaku pada diri kita ni sama ada baik atau sebaliknya untuk masa depan. Who knows? Peraturan pertama ialah "Accept Your Current Reality". Seterusnya "Take a deep breath and think how to deal with it". Sama macam quotes-quotes lain, it's easier said than done.

Masa lepak SB tadi, sambil-sambil tgk Tiktok, aku terfikir, "Apa yang buat aku tak happy sebenarnya?". Ada beberapa perkara, tapi tak perlu aku nyatakan di sini sebab aku tak terus meracuni diri aku dengan "Overthinking Poison". Tapi memang serius aku tak happy dengan situasi sekarang. Aku harap episod sekarang ni akan berakhir secepat mungkin. Cuma aku berharap next episode akan jadi lagi baik. Risau juga akan jadi lagi disaster. Haha.

Antara lesson learned yang aku belajar selama 6 bulan ni ialah, kesihatan mental itu lagi penting daripada duit. Kene pulak bila dah nak masuk 4 Series ni. Haha. Dalam memilih company mana nak join, selalunya kita akan pilih gaji masa kita belum masuk terutamanya kita memang dah takde hati dengan company lama. Satu benda yang penting ialah company culture. Ni benda baru yang aku observed. Masalahnya company culture ni lepas kita masuk baru kita tahu. Masa tu memang dah terlambat. Haha.

Company culture ni kritikal sebab dia akan menentukan ko akan happy ke tak, mental health dan your growth kat situ. Sebelum masuk, cubalah baca review or tanyalah orang-orang yang pernah kerja situ. Antara soalan yang wajib kene tanya masa interview ialah "Kenapa position ni vacant dan apa jadik pada orang yang pernah pegang jawatan ni dan berapa lama dia pegang jawatan ni sebelum resign?". Kalau boleh korek info, dapatkan sapa orang tu, dan cuba contact dia tanya apa exp dia. Lepas da dapat semua information ni, barulah decide nak join ke tak. In the end, we are the one who will pull the trigger.

In the end, kita hanyalah staff yang dibayar untuk bekerja. Kesihatan mental dan fizikal kita sendiri kene jaga. Once kita dah takde benefit untuk company, company boleh abaikan kita terus.

So back to basic, kalau kau tak happy, cuba tanya diri sendiri or bermonolog, apa yang buatkan kau tak happy sebenarnya. Then apa yang boleh dibuat utk eliminate bende yang buat ko tak happy ni. 

Orang kata, kalau tak happy buat apa nak stay kan? Blah jela. Tapi tula, we have bills to pay and mouth to feed. Hadapi dengan senyuman jelah. Tapi jangan sampai collapse, mental or makan ubat darah tinggi for the rest of the life.

Jumpa lagi next entry.



Next
This is the most recent post.
Previous
Catatan Lama

0 ulasan:

Catat Ulasan

Dah baca tu, komen la sikit. Hehe

Senarai Blog Saya

Recent Comment